יום האישה ויום האם ומה שביניהם

יום האישה הבינלאומי, אשר בשנים האחרונות מוזכר יותר ויותר מצוין ברחבי העולם ב- 8/3.  בסמוך לו מזכירים את "יום האם" – ל' בשבט, שהפך ל"יום המשפחה", והכל מתערבב בערבוביה העוטפת בשאלה למה בכלל חוגגים?

"יום האישה הבינלאומי" בא לציין את מאבקן של הנשים באשר הן , לזכויות שוות בכל תחומי החיים.

 

כיום יש זכויות שאנו רואות בהן כ"מובן מאליו", אולם, רק 150 שנה מפרידים בין חוסר  זכויות ,למצב היום, כאשר על הנייר ועפ"י חוק יש זכויות שוות לנשים ולגברים בהרבה מאד תחומים.

אסור לשכוח שלא כן המצב בכל העולם, וכי יש עדיין נשים שהן רכוש וקניין הגבר. יש מקומות שלנשים אין זכות הצבעה, אין זכות להשכלה, לרכוש ועוד.

ב- 8/3 שנת 1857 קמו לראשונה פועלות ענף ההלבשה בניו יורק, ותבעו זכויות בעבודה, מצעדן נחל כשלון והפגנתן פוזרה אבל הגרעין נזרע. כעבור חמישים שנה  ב– 8 במרץ 1907,  מצעד מחאה של נשים באנגליה ,שחזר את המצעד בניו יורק, בדרישה לקבלת תנאי עבודה הולמים. מכאן התהליך הואץ.

שנה אח"כ ב – 8 במרץ 1908 , אורגנה צעדת מחאה בניו יורק ע"י ארגון הנשים הסוציאליסטי והסופרג'יסטיות  בדרישה לקיצוץ שעות העבודה, עלייה בשכר וקבלת זכות הצבעה לנשים.

קלרה זטקין, שעמדה בראש ארגון נשים בגרמניה הציעה ב – 1910 להכריז על יום  ה – 8 במרץ , כ'יום האישה הבינלאומי' לאחר שמרבית ההפגנות ומחאות של נשים, הזכורות והמשפיעות, התקיימו ביום זה. הצעתה התקבלה והתאריך התמסד.

קלרה זטקין

יום האישה הבינלאומי צוין לראשונה בשנת 1911 במספר מדינות וביניהן היו אוסטריה,גרמניה, דנמרק,  ושוויץ.

לצערנו מה שנתן דחיפה יותר משמעותית לעובדה כי תנאי עבודה חשובים הייתה השרפה שפרצה  לאחר ציון 'יום האישה' ב-25.3.11 ובה נספו ,בביח"ר לבגדים בניו יורק ,140 נשים, רובן מהגרות איטלקיות ומספר יהודיות, בגלל חוסר תנאי בטיחות בבניין. באירוע המכונה Triangle Factory Fire.

 המהפכה, שפרצה ברוסיה ב – 1917, החלה ב – 8 במרץ לפי הלוח הגריגוריאני, כהפגנה הגדולה ביותר של נשים, שמחו על המצב במדינה. כמה ימים לאחר שהצאר התפטר, הוקמה ממשלה זמנית שהייתה הראשונה בעולם, שהעניקה זכות הצבעה לנשים. בשל המאורעות הללו  רבים טועים לחשוב כי זו הסיבה שחוגגים יום זה ב – 8 במרץ.

ניכוס התאריך והחג, כחג קומוניסטי נעשה ב – 1922, ע"י לנין וכך הוא נכנס לתודעה העולמית עד 1967, כאשר חודשה המסורת לחגוג את היום גם בארה"ב.

ב – 1977, החליט האו"ם להכריז על  8 במרץ כ "יום האישה הבינלאומי" – יום שנועד להצדיע לנשים ולפועלן.

בעקבות כך , המשיך האו"ם להוביל את השינוי ע"י כתיבת האמנה לביעור כל סוגי האפליה כלפי נשים בשנת 1979, ישראל הייתה בין המדינות הראשונות, שחתמו על האמנה הבינלאומית לשוויון בין המינים,  בספטמבר 1981.

 http://www.internationalwomensday.com/about.asp

"יום האם", עתיק יומין , שורשיו ביוון העתיקה בה הוא ידוע כחג של ריאה- אם כל האלים. המיתולוגיה מספרת כי, בעלה של ריאה, קרונוס, פחד מאיבוד שלטונו לאחר שנודע לו שיודח בידי בנו, נהג לבלוע את ילדיו בזה אחר זה מיד לכשנולדו. כאשר נולד בנה השישי, זאוס, נתנה ריאה לבעלה אבן עטופה בד במקום הבן. קרונוס בלע את האבן והיה בטוח כי בלע את בנו. כך הצילה ריאה את בנה, שהגשים את הנבואה, הדיח את אביו והפך למלך האלים. החג נחוג במסגרת חגיגות האביב. מנהג זה עבר לרומי ואח"כ לעולם הנוצרי.

ניתן לציין מסורות עתיקות נוספות כמו  "יום ראשון של האמהות"  [במאה ה- 17],שבמהלכו,  נאכלה  עוגה מיוחדת שנקראה "עוגת האם".

ובארצות הברית, שבה התפתח מושג "יום האם" ,במחצית השנייה של המאה ה- 19, לציון  פועלן של נשים ושל אמהות.  לראשונה נחוג יום האם ,בשנת 1908, במדינת מערב וירג'יניה, בזכות פועלה של  אנה ג'רביס . אנה, האמינה כי מתן יחס של כבוד לאם, ימנע סכסוכים ואלימות במשפחה ופעלה נמרצות לציון יום מיוחד לאמהות.  פעילותה זכתה להכרה כאשר הנשיא וודרו וילסון, קבע בשנת 1914, כי "יום האם" יצויין בחודש מאי, ביום ראשון השני בחודש.

לציון היום הצטרפו גם סמלים כגון הצמדת ציפורן לבנה לדש הבגד כסמל לטוהר והקרבה שיוחס לאמהות, או ציפורן אדומה לסמל את אומץ ליבן. כדי לסמל את ההוקרה לאמהות התפתח המנהג לתת להן לבלות ולהנות ביום הזה כשאת המטלות שלהן יעשו הילדים ובעיקר הגברים בבית.

בארץ נקבע יום האם, בתאריך ל' בשבט, שהיה יום הולדתה של הנרייטה סאלד, . הנרייטה סאלד בחייה הפרטיים לא הייתה מעולם אם!אבל היוותה דמות אם לרבים מהילדים שעלו לארץ במסגרות השונות. וכונתה ה"אמא" של עליית הנוער.

ל"יום האם" הייתה חשיבות גדולה במשך השנים, כיון שהוא למעשה היה מעין תחליף ל"יום האישה הבינלאומי", שכאמור נחוג ברחבי העולם הקומוניסטי אך לא המערבי.

בארץ צויין יום האם לראשונה בשנת 1945. העיר הראשונה בארץ בה נחוג "יום האם" הייתה חיפה- לאחר שחנה חושי שהייתה ראש ארגון אמהות עובדות [ארגון שחבר למועצת הפועלות ויחד ייסדו את נעמת דהיום] בחיפה ואשת ראש העיר,כששמעה כי הוא נחוג בארצות אחרות. בישיבת הנהלת העירייה שנערכה ב-31/10, נאמר " מתוך מגמה לשנות במידת מה את המצב החברתי ביישוב ולרומם את מצב הרוח בעיר עלה בדעתי לערך אימפרזה נאה שתתבטא ב"יום האם", התייעצתי לשם זה עם חוגים שונים וארגוני נשים, מחנכים, מנהלי בתי ספר וכו'. כוונתי היא ,שנקבע יום מסוים בשנה, למשל: 'יום חנה ושבעת' , שישמש "יום האם". באותו יום ישותפו הבנים והגברים בהנהלת משק הבית ויגישו מתנות לאימהות… כציר מרכזי תשמש חנוכת גן ציבור בהר הכרמל שיקרא  'גן האם', האמהות תטענה באותו יום עצים, ובערב יתקיימו בכל רחבי העיר מסיבות ונשפים…" התאריך נקבע על ידי אבא חושי, ראש העיר, לכ"ו בכסלו, היום השני של חנוכה. [האגדה  מספרת שיום האם נקבע ליום זה, משום שזהו יום ההולדת של , אמו של אבא חושי.]

בשנת 1947, אימצה את המנהג  נותרה בגדר יוזמה "אגודת עזרה", בירושלים, שסייעה ליולדות. אבל לא נקבע תאריך מוסכם , אלא החגיגה

היו גם הצעות נוספות כגון: י"א בחשוון, יום פטירת רחל אימנו- אחת מארבע האמהות, שהוא היום ה-מא=אם=41 בשנה העברית.

והייתה גם הצעה שהגיעה מילדה בת 11, בשם נחמה בידרמן, שהציעה לעיתון הילדים דאז "הארץ שלנו" לקבוע את יום האם , בתאריך מותה של הנרייתה סאלד. מכתבה התפרסם ביום 14/11/51 ולהפתעתה הצעתה התקבלה.

ציון יום שייוחד לאם, מהווה מקור לביקורת, ולהסתייגויות:

ראשית, בתקופה ש'יום האם' היה בשיא תפארתו, יראו הפמיניסטיות בצורת ההתיחסות לאם כצורה דו- קוטבית ואף לצביעות. האישה -האם תוארה כמי שמתחזקת את הבית בעוד האב- הגבר משמש כמפרנס. למעשה זה הנציח את חלוקת התפקידים המסורתית, שהוותה אבן נגף בשיחרור האישה. כעקרת בית, הייתה האישה תלויה כלכלית בגבר, דבר שגרם לנשים להשאר נשואות כדי לא להוותר ללא קורת גג וכסף למחיה. נשים וותרו על קריירה לאחר נישואיהן, נשים שחיפשו עבודה נאלצו להתפשר על משרות נחותות או בעלות שכר נמוך ועוד.

בתוך הבית הנשים עבדו קשה על מנת לאפשר לשאר בני הבית לתפקד.

 אם נעשה קפיצה גדולה לימנו אלה, יהיו שיתריסו כי כיום , צורת המשפחה הגרעינית משתנה ונמצא סוגים שונים של משפחות- חד הוריות, בני זוג מאותו המגדר, משפחות של נישואים מרובים, ועוד. לחגוג את 'יום האם' אינו עונה על השינויים הללו. יתרה מכך, כיום השיח הרווח נסב סביב חלוקת הנטל או שוויון בהורות ועל כן יש להתייחס לשני האנשים המכונים הורים.

סוגייה זו עלתה גם בעבר ולכן, בישראל הפכו את 'יום האם' ל'יום המשפחה'.

במקומות אחרים מצאו לכך פתרון אחר-

"יום האב" ,מושג שבארץ משמש רק כשאלה מבדחת מצד הגברים, נוסד בארה"ב  [ 5/7/1908], בווירג'יניה המערבית. וויליאם סמארט , נשאר אלמן המטופל ב – 6ילדים. אחת מבנותיו ,  סונורה,קלטה את העובדה שאביה השקיע רבות בחינוך וגידול הילדים , מעשה לא נפוץ באותם ימים ורצתה להודות לו על כך. בהשפעת אנה ג'רביס, הציעה לציין גם לאבות יום מיוחד.

ב – 1910, בחודש יוני [ החודש בו חל יום הולדתו של אביה של סונורה] ,ציינה העיר וושינגטון את "יום האב", מנהג אשר התרחב לשאר חלקי ארה"ב. הנשיא הכריז ב – 1916 שיום ראשון השלישי בחודש יוני הוא "יום האב" , בארה"ב.

ברבות השנים התווסף גם 'יום הסבתות והסבים', כעוד יום הוקרה לפועלם ולתרומתם למשפחה.

רק כאשר  8 במרץ חזר לקבל את מעמדו , כיום בו מציינים את הישגיהן ופועלן של נשים, הלך ודעך במקצת קרנו של "יום האם"- שהפך ל'יום המשפחה'.

יום האם

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s